sunnuntai 12. helmikuuta 2012

Kirkkoherran tsaarinaikainen asema

Itsenäisen Suomen hallitus­muodossa otettiin vuonna 1919 käyttöön vallan kolmi­jako eli Montes­quieun oppi siitä, että väärin­käytön estä­miseksi lain­säädäntö­valta, tuomio­valta ja toimeen­panovalta erotetaan toisistaan. Oppia voi pitää hyvän hallinnon keskei­simpänä peri­aatteena.

Kirkkoherroilla on ainut­laatuinen asema kirkol­lisessa päätöksen­teossa. Kirkko­herra on seura­kunta­neuvos­tossa valmis­telija, esit­telijä, päättäjä ja päättäjien esimies. Hallinnol­lisesti hän on itse itsensä esi­mies, sillä piispa on "teologinen esimies".

Kirkkoherra voi käyttää valtaa myös muissa luottamus­elimissä. Hän voi olla myös hiippa­kunta­valtuus­tossa jäsen, tuomio­kapitulin jäsen tai esittelijä sekä kirkollis­kokous­edustaja.

Kirkkoherra on siis itsensä esi­miehen esi­miehenä määrit­telemässä ja hyväk­symässä esi­miehenä tekemiään päätöksiä ja toimia, jotka koskevat häntä itseään kirkko­herrana. Lisäksi kirkko­herra osallistuu itseään koskevien määräyksien ja ohjeiden valmis­teluun ja päätöksen­tekoon hiippa­kunta­valtuus­tossa, tuomio­kapi­tulissa ja kirkollis­kokouksessa.

Edellä sanottu tarkoittaa samaa kuin että kaupungin­johtaja olisi oman virkansa ohella kaupungin­halli­tuksen puheen­johtaja ja kansan­edustajana tai että jonkun minis­teriön kanslia­päällikkö toimisi pää­ministerinä — tai että järjestön toiminnan­johtaja tai pää­sihteeri olisi myös sen hallituksen puheen­johtaja.

Kirkkoherrojen asema muistuttaa sääty-yhteis­kunnan aikaa, jolloin korkeammassa sääty­asemassa olevilla vallan­käyttäjät eivät olleet muille vastuussa vallan­käytöstään.

Yksinvallan seurauksia

Kirkkoherran yksin­valtainen asema on herättänyt tosinaan keskustelua liittyen seura­kuntien henki­löstö­johta­miseen ja työ­ilma­piiriin. Seura­kunta­neuvoston on vaikea puuttua kirkko­herran aiheut­tamiin tai häneen kytkök­sissä oleviin johtamis­ongelmiin, koska kyse on neuvoston puheen­johta­jasta. Sama pätee kirkko­herrojen arvelut­taviin julkisiin esiinty­misiin, jotka ovat olleet vähän aikaa sitten esillä muun muassa Pohjan ja Auran seura­kunnissa.

Helsingin seura­kunta­yhtymässä esillä ovat olleet myös hallin­nolliset kiistan­alaiset talous­päätökset. Viime syksynä keskustelua herätti Helsingin seura­kunta­yhtymän päätös ostaa Lautta­saaren uudelle kirkko­herralle yli 900 000 euron arvoinen virka-asunto. Vähän aikai­semmin saman seura­kunnan eläkkeelle jäävälle kirkko­herralle oli teetä­tetty 25 000 eurolla muoto­kuva, jonka maalasi presidentin muoto­kuva­maalari Rafael Wardi. Kummas­tusta herättää myös se, että hankinta rahoi­tettiin yksityis­henkilön tekemällä testa­mentilla, jonka alkuperäinen käyttö­tarkoitus oli testa­menttaajan haudan hoitaminen.

Ei ole tiedossa, mikä on ollut kirkko­herrojen osuus maini­tuissa päätök­sissä. Selvää on kuitenkin se, että todellisen esi­miehen puuttuminen antaa kirkko­herroille laajoja mahdolli­suuksia vaikuttaa — ainakin epä­muodol­lisesti — myös omia etujaan koskeviin päätöksiin.

Seurakuntayhtymissä kirkkoherrojen vaikutus­valta ulottuu myös yhteiseen kirkko­neuvostoon. Kyse ei ole vain siitä, että yksi yhtymän kirkko­herroista on neuvoston puheen­johtaja, vaan myös siitä, että muilla yhtymän kirkko­herroilla on kokouk­sissa läsnä­olo- ja puhe­oikeus. Kirkko­herroilla on näin ollen halutessaan mahdol­lisuus käyttää ohjata myös yhtymä­tasolla päätöksen­tekoa, jonka tarkoi­tuksena olisi ohjata ja valvoa heidän toimin­taansa.

Näin on tapah­tunut ainakin Helsingin yhteisessä kirkko­neuvostossa, kun on ollut kyse lähetys­järjes­töjen avustuk­sista. Läsnä olevilla muiden seura­kuntien kirkko­herroilla ei ole ääni­oikeutta, mutta he voivat mieli­piteillään ohjata erityi­sesti omien seura­kunta­neuvos­tojensa jäsenten kantoja.

Kohti avointa kirkkoa

Kirkolliset luottamus­henkilöt eivät ole yleensä järjes­täyty­neitä ja muodosta yhteisiä kantoja. Yksi syy on se, että kirkko­herrojen asema luottamus­elinten puheen­johtajina heikentää luottamus­henkilöiden keski­näisen yhteyden­pitoa ja edelleen vahvistaa kirkko­herrojen valtaa. Pahim­massa tapauk­sessa seura­kunnan luottamus­henkilöt ovat kumi­leima­simia, jotka eivät kykene itse­näiseen päätöksen­tekoon.

Ikävistä asioista ei uskalleta keskus­tella neuvos­toissa, koska ne liittyvät suoraan neuvoston puheen­johtajan toimintaan. Pahimpia ovat tilanteet, joissa kirkko­herrat eivät itse lainkaan havaitse aiheut­tavansa ongelmia. Luottamus­henkilöt voivat toki kirjel­möidä tuomio­kapituliin, mutta tämä halvaan­nuttaa neuvoston toiminnan.

Kirkkoherrojen itse­valtainen asema on histo­riallinen jäänne, jota pitäisi pikai­sesti muuttaa. Resepti toimeen­pano- ja valvonta­vallan yhdis­tämisen aiheut­tamien ongelmien korjaami­seksi on yksin­kertainen: seura­kunta­neuvos­tojen puheen­johtajiksi on valittava maallikkoja.

(Julkaistu puheenvuorona Tulkaa kaikki -liikkeen kirkolliskokous 2012 vaali-sivuilla)

1 kommentti:

  1. Olen miettinyt tätä demokratisoimista. Kirkon ollessa kyseessä pelkäänpä että valta valuu pienelle tosiuskovaisten joukolle, jotka juorujen ja kuulopuheiden perusteella leimaavat kenet milloinkin sopivaksi tai epäsopivaksi, kenenkä milloinkin arviointien ja pinnallisten tilanteiden ja omien lyhytnäköisten fiilistelyidensä pohjalta.

    VastaaPoista